Monika Foryś

Jest absolwentką krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej. Swoje umiejętności doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich dotyczących wykonawstwa muzyki dawnej prowadzonych przez Władysława Kłosiewicza, Ketila Haugsanda, Christie Schornsheim, Bernharda Klaprotta, Jacquesa Ogga, Eve Marie Pollerus, Jespera Christensena czy Marka Krolla. Dodatkowo poszerzyła swoje umiejętności o kursy klawikordu u Marii Erdman i pianoforte u Katarzyny Drogosz. Brała również udział w kursach klawesynowej muzyki współczesnej prowadzonych przez Elżbietę Chojnacką.

Interesuje ją muzyka klawesynowa XX wieku, ale także ta najnowsza. Chętnie eksperymentuje z łączeniem klawesynu z innymi instrumentami czy też z muzyką elektroniczną. Współpracując z Piotrem Orzechowskim (Pianohooligan) dokonała prawykonania jego utworu na klawesyn solo pt. „Trans-Toccata” podczas finału międzynarodowego konkursu Prix Annelie de Man w ramach November Festiwal w Holandii w 2012 roku. W 2013 roku dokonała kolejnego prawykonania tym razem utworu pianisty jazzowego i kompozytora Mateusza Gawędy pt. „Little Traveler” na klawesyn solo, nonet smyczkowy oraz fortepian. W tym samym roku otrzymała III Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Nagrodę Specjalną Akademii Muzycznej w Bydgoszczy za „najciekawsze wykonanie utworu C.Ph.E. Bacha” podczas III Akademickiego Konkursu Klawesynowego. W 2014 roku dokonała prawykonania utworu Mateusza Gawędy „Patience” na klawesyn solo. Nawiązała również współpracę z J. Dorsa, kompozytorem i profesorem klawesynu California State University, która zaowocowała powstaniem nowych utworów jej zadedykowanych.